Tosiasioiden tunnustaminen on
viisauden alku – mutta vasta alku. On myös tosiasioita jotka voidaan
tarvittaessa muuttaa. Tosiasia, jota hallitsijamme eivät näy lainkaan tunnustavan
on työelämän dramaattinen muuttuminen sellaiseksi, että täystyöllisyyttä sen
perinteisessä merkityksessä (=kaikki suomalaiset työikäiset ja -kykyiset
tekisivät palkallista työtä) ei enää saavuteta.
Työtä riittäisi varmasti kaikille,
mutta on tunnustettava se, että työn ja toimeentulon kytkentä on määriteltävä
kokonaan uuteen uskoon. On mieletöntä, että toisista töistä maksetaan
kohtuuttoman suurta palkkaa, toisista ei mitään. Jälkimmäisten ”nauttijoista”
on tähän mennessä pyritty huolehtimaan hyväosaisten kammoamalla ja sen vuoksi
monimutkaiseksi, hankalaksi ja nöyryyttäväksi rakennetulla sosiaaliturvalla,
mutta automatisoinnin ja globaalin epätasapainon edelleen kiihtyessä tulonjako
on kerta kaikkiaan järjestettävä toisin. Nykyisen jähmettyneen ajattelun aikana
vallinnut kehitys ei voi jatkua: osa työn tuloksista menee kaupaksi ja sen
tuotto valuu yhä harvempiin taskuihin, enenevässä määrin ulkomaisille
omistajille ja työntekijöille, ja suomalaiselle työntekijälle jää käteen Musta
Pekka. Tai voisihan se kehitys näin jatkuakin, mutta silloin yhteiskunta horjuu
ja pahasti horjuukin, ellei ajattelussa tehdä täyskäännös muuttuneiden
olosuhteiden vaatimalla tavalla.
Kivijalkana on tulonjako, joka ei
voi jatkua niin, että koti- ja ulkomainen omistava luokka korjaa potin
tekemättä muuta kuin omistamista, joka yksinään ei ole työtä. Koska työnteon ja
tulonmuodostuksen suhde on täysin epämääräinen, välistävetäjiä ja pelureita
suosiva ja epäoikeudenmukainen, sen nykytila uhkaa vakavasti yhteiskuntarauhaa,
jolle hallitsijat ostavat lisäaikaa velaksi – vielä toistaiseksi.
Viisauden alku löytyy perustulosta,
joka on saatava pikaisesti käyttöön – mutta järkevällä tavalla ja hutiloimatta.
Emme voi jatkaa sillä linjalla, että työn tekemisen vaihtoehtona nähdään pelkästään
nykyisen sosiaaliturvan saamisen ehto: syljeskellä kattoon eikä tehdä mitään.
Jos yhteiskuntaan halutaan saada aikaan toimeliaisuutta, ihmisiä ei suisteta
tyhjän pantiksi, kuten nyt on laita ja myös aika monen hyväosaisen itsekäs
asenne. On myös myönnettävä, että jokin osa kansalaisista syljeskelee kattoon
joka tapauksessa, mutta perustulon myötä heitä ei enää pyritä painostamaan
siihen, kuten nykyään tapahtuu – puhumattakaan rikoksiin yllyttämisestä. Sen
sijaan toimeliaisuus ja varsinkin sen aloittaminen helpottuu olennaisesti, ja
myös houkutus vilppiin laimenee. Varsinkaan pienimuotoista yritteliäisyyttä ei
kahlita kohtuuttomilla toimeentulo-ongelmilla ja riskinotoilla niin kuin nyt.
Tärkeää on se, mitä saadaan aikaan,
ei se, tuottaako tuo aikaansaannos välitöntä rahallista hyötyä. Pelivoitot ja
todelliset aikaansaannokset on erotettava toisistaan toisin kuin nyt, vaikka
saavuttamiinsa etuihin takertuvat hyväosaiset kuinka rimpuilisivat. Ei ole
kohtuullista, että osa vanhuksista ja lapsista jätetään hoitamatta ja osa
kansasta kouluttamatta siksi että se ei tuota (ainakaan välittömästi) rahaa.
Noiden säästöjen vuoksi ei ole järkeä valmistaa väkisin foliohattuja tai muita
härpäkkeitä ja myydä niitä toinen toisillemme, jotta näyttäisi siltä että raha
liikkuu ja talous kasvaa. Tuontyyppinen talouskasvu on näennäistä ja se koituu
harvojen herkuksi, mutta todellisen kasvun ja hyvinvoinnin synnyttävät vain
aikaansaannokset – riippumatta siitä, mitä ne rahassa laskettuna tuottavat.
Eiväthän yleinen koulutus, sivistys, kulttuuri tai lasten- ja vanhustenhoito
ole taloudellisesti ollenkaan tuottavaa ja hyödyllistä, jos taloususkonnon
epistolaa on uskominen. Mutta juuri tuota epistolaa opetetaan ja opetellaan
kirjaimellisesti, ja siksi vain pikavoitot kelpuutetaan hyödylliseksi – mutta
kenelle?
Lyhytnäköisyys onkin nykyhallinnon
pahin vitsaus. Kun lastenhoidosta ja koulutuksesta säästetään, se merkitsee
käytännössä samanlaista velanottoa suhteessa siihen, että asiat hoidettaisiin
kuntoon nyt, vaikka velaksikin. Jos puhutaan vain rahasta, tällaisessa
säästämisessä on kyse kustannusten ja velanmaksun siirtämisestä moninkertaisena
tuleville sukupolville, ja se summa on jättimäinen verrattuna tänään otettavan
velan maksamiseen. Siitä syystä päättäjien hurskastelu siitä, että he eivät
raaski ottaa velkaa tulevien sukupolvien maksettavaksi, kuulostaa enemmän kuin
irvokkaalta. Tänään otettu velka kun olisi tulevien sukupolvien paljon helpompi
maksaa kuin lyhytnäköisillä säästöillä aiheutettu megalomaaninen kustannusten
siirto tulevaisuuteen. Eikö 1990-luvun lamasta ole opittu mitään? Vai onko
sittenkin ja silti toimitaan näin? Se mahdollisuus olisi vielä hyytävämpi.
Tuonkaltaisen hölmöläisyyden yksi
(!) esimerkki on se, että vanhempien subjektiivista päivähoito-oikeutta on
tarkoitus säästösyistä heikentää. Ajatteleekohan asiasta päättävä lainkaan
seurauksia? Ei siltä näytä, mikä panee epäilemään hänen pätevyyttään
päättäjänä. Kun yhteiskunnan ja työelämän sivuun sysäämän kansanosan lapsiakin
rangaistaan ajamalla heitä näillä päätöksillä tulevaisuuden pudokkaiksi,
seilataan äärimmäisen karikkoisilla vesillä ja samalla keinutetaan sitä samaa
venettä, jonka pitäisi olla kaikkien yhteinen. Se vene katkeaa näillä vesillä
kahtia.
Taloususkovaisen leikkaajan lyhyt
ymmärrys ei yllä nopeaa rahaa pidemmälle, eikä se ole paljon. Tuo
minimalistinen ajattelukyky lähtee siitä että työttömäksi joutunut tuomitaan
varattomuuden myötä toimettomaksi. Niukoissa oloissa työttömän jälkeläisen
sosiaalinen kehitys jää lähes väistämättä jälkeen, kun sen sijaan riittävästi
resursoidussa päivähoidossa lapselle olisi tarjolla toimeliaisuutta,
huolenpitoa, sosiaalisia kontakteja – ja ruokaa. Mahdollisuus välttää
putoaminen. Noin pitkälle ei päivähoitoleikkaajan käsityskyky näy ulottuvan,
vaikka lapsikin sen ymmärtäisi.
Mistä ammentaisimme viisautta
päättäjiimme? Sitä nimenomaan nyt tarvittaisiin taloususkonnon sijaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti