Kun
presidentti Koivisto aikanaan suivaantui lehdistöön kutsumalla sitä
sopulilaumaksi, itsetunnoltaan ns. ”haasteelliset” journalistit älähtivät ja
tietenkin torppasivat presidentin väittämän tuoreeltaan – varsinkin omalta
kohdaltaan.
Tapahtui
kaksikymmentä vuotta myöhemmin: internet miehitti kansalaisten vapaa- ja
erityisesti työajan, ja media näki tilaisuutensa. Se alkoi jakaa sisältöjään
netissä tarkoituksenaan houkutella yleisöä printtimedian tilauksiin ja
irtonumero-ostoksiin.
Siitä
vielä kymmenen vuotta eteenpäin, tähän päivään: media on vajonnut
olemassaolonsa vakavimpaan kriisiin, kun kansalaiset hakevat tietonsa ja
muovauttavat mielipiteensä pääasiassa netitse. Ilmaiseksi.
Mikä
sai median jakamaan sisältöjään ilman korvausta? Se, että kaikki muutkin
tekivät niin.
Jos
kauppias jakaisi kahvipaketteja ilmaiseksi kaupassaan ns.
sisäänheittoartikkelina, seuraukset keittiöekonomistin käsityskyvyn mukaan
olisivat sellaiset, että kilpaillakseen em. kauppiaan
kanssa naapurikauppias alkaisi jakaa jotain saludoakin houkuttelevampaa
sisäänheittokamaa – vaikkapa ilmaisia lounaita. Mutta silloin asiakas
keräisi joka taholta ilmaiset pois ja häipyisi tyytyväisenä kotiinsa ostamatta
mistään mitään.
Nyt
kauppiaat jäävät nuoleskelemaan yhteisiä näppejään, kunnes keksivät noutaa
naapurikaupoista näiden ilmaistavaroita ja jakaa myös niitä korvauksetta omassa
liikkeessään. Samaan intoutuvat tietysti myös muut kauppiaat, ja pian kaikki
kaupat jakelevat maksutta tarvikkeita kokonaisen valikoiman verran. Viimein
tulee tilinpäätöksen aika, ja kauppiasparat havaitsevat että latin latia ei ole
jäänyt kirstun pohjalle.
Tässä
vaiheessa he keksivät että joku muu kuin asiakas voisi maksaa ostoksista.
Silloin kuvaan astuvat mainostajat, jotka lätkäisevät ilmoituksiaan
ilmaisartikkelien etiketteihin ja keräävät rahat pois sellaisesta myynnistä,
jota yleisö ei (vielä) ole tottunut saamaan ilmaiseksi.
Mutta
tämäkään toimenpide ei vielä riitä elättämään tavaroitaan jakavia
kauppiaita. No, nyt he keksivät alkaa uudestaan periä maksua kaikesta
siitä, mitä ovat jonkin aikaa jakaneet maksutta. Mutta asiakas on jo tottunut
ilmaiseen lounaaseen, eikä suostu mukisematta maksamaan, mikä johtaa kauppojen
massiiviseen konkurssiaaltoon asiakkaan tyytyessä heikkolaatuiseen
halparihkamaan pimeiltä markkinoilta.
Tuntuuko
tutulta? Ei minustakaan, sillä tuollainen toimintahan olisi pähkähullua
liiketoimintaa.
Silti
muuan ala harjoittaa sitä liiketoiminnan nimellä.
Sopulit …ovat tunnettuja massavaelluksistaan, joita esiintyy populaation
koon saavuttaessa kriittisen kynnyksen. Sopulilaumojen heittäytyminen alas
mereen jyrkänteiltä on kuitenkin vain myytti, jonka eräs kuvausryhmä loi
saadakseen dokumenttielokuvaansa sopuleista lisää draamaa. (Wikipedia,
internet)
Media
on niin ikään myyttinen instituutio, jonka koon keskinäinen kilpailu yleisön
rahoista on nostattanut kriittiselle kynnykselle. Mutta toisin kuin sopulilauma
se on nyt suorittamassa draamaa loikkaamalla kollektiivisesti jyrkänteeltä.
Tuo
tekeillä oleva joukko(tiedotus)itsemurha todistaa viimeistään Koiviston puheet
sopuleista palturiksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti