Milloin me Suomessa
ryhdyimme puhumaan tarvikkeiden ja niiden laadun sijaan pelkästä rahasta? Milloin
me Suomessa ryhdyimme uskomaan todellisuuden sijaan satuja? Milloin me Suomessa
ryhdyimme elämään todellisuuden sijaan virtuaalimaailmassa? Käänne taisi
tapahtua 1980-luvun nousukauden aikaan, jolloin taloususkonto otti tukevan
niskalenkin kansamme kollektiivisesta sielusta. Siinä tehopesussa lastamme
nimeltä Elämä on vuodatettu tomerasti likaveden mukana viemäriin.
Elämän
elementtien arvottaminen rahaksi on johdattanut kaikki meidät Liisat
ihmemaahan, jossa pian mikään ei ole totta. Tätä arvomaailmaa myötäillessään valtamedia
tuudittaa meidät talousuneen tai poltattaa meillä talouspilveä, jottemme todellisuudesta
enää tietäisi. Ei siihen sen suurempaa salaliittoa liity, sillä valtamedia
kertoo meille sitä, mitä me itse haluamme kuulla, koska se menee meille
parhaiten kaupaksi. Ja todellisuus on usein liian vastenmielistä kuultavaa,
että suostuisimme siitä maksamaan. Maksamme mieluummin fantastisesta unelmasta,
sellaisesta sadusta, jonka maailmaan voimme kaikki yhdessä heittäytyä. Me
teemme sen itse.
Siitä
huolimatta, tarkkailkaapa valtamediaa, ja nähkää se omin silmin: lähes kaikki,
mitä se esittää mistä tahansa tuotteesta – aineellisesta tai aineettomasta –
koskee myyntituottoja. Jopa suuri osa
siitä, mitä media kertoo puoluepolitiikasta,
kertoo myynnin tuloksesta eli kannatusluvuista, ja niin politiikan sisältö
hautautuu sen seuraamiseen, kuinka hyvin kukakin itseään myy ja mitkä ovat itse
kunkin myyntivaltit. Myös keskustelupalstat, vappupuheet ja blogit tursuavat
vuoroin huolta, vuoroin ilakointia kannatusgallupien tuloksista.
Omat
kokemukseni puoluegallupeista, joiden tuloksia repostellaan mediassa lööppi- ja
etusivutasolla, ovat sellaiset, että markkinatutkimusten peräkaneettina,
toisarvoisena aiheena on kyselty myös vastaajan puoluekantaa. Koska en koskaan vastaa
markkinatutkimuksiin, en vastaa myöskään niihin kytkettyihin puoluegallupeihin vaikka
äänestämässä käynkin – enkä ole ainoa, joten se siitä gallupien luotettavuudesta.
Mutta siinä fiktiomaailmassa, jossa vallitsee gallupien satuilema totuus, media
rakentelee vetäviä draamoja. Vieläpä ihan tosissaan, koska se myy. Parin
promillen heilahduksesta, joka ei tosiasiassa merkitse puoluekentässä yhtään
mitään, sävelletään huikeita ihmiskohtaloita, triumfeja tai tragedioita.
Satumaailmassa, josta on tullut tosi, koska se myy.
Arvaan, että
moni esittää nyt, että puolueiden menekki vastaa niiden harjoittamaa
politiikkaa. Ajatus pitää sisällään oletuksen, että olisi olemassa yksi
oikeanlainen politiikka, ja mitä lähemmäs puolue sitä yltää, sitä paremmin se
myy. Moni väittää myös, että myyntiluvut ja -tuotot kuvaisivat suoraan tuotteiden
ja hyödykkeiden laatua.
Raha on
numeroilla esitettävä tarina, jonka näennäisen täsmällisyytensä vuoksi oletetaan
kuvaavan jotain todellista. Mutta raha on pelkkä vaihdon väline eikä
itsessään yhtään mitään – niin uskottavalta se päällisin puolin vaikuttaa, että
on siksi omiaan herättämään luottamusta. Rahan vaihtoarvon määrittelevät ihmiset,
jotka häivytetään kulisseihin kutsumalla heitä markkinavoimiksi. Markkinat taas luonnehditaan jo arkipuheissakin luonnonvoiman
kaltaiseksi tai jumalalliseksi ja niihin kytketään myös inhimillisiä
ominaisuuksia: milloin ne reagoivat, milloin ne ottavat hyvillään vastaan,
milloin hermostuvat.
Siinä
mielessä kuvaus täsmää, että henkilöt, jotka markkinoita ohjailevat, saattavat kyllä
reagoida, olla hyvillään tai hermostua. Mutta nämä ihmiset eivät ole jumalia
eivätkä maanjäristyksiä, joille ei kukaan mahda mitään. He muodostavat talouseliitin, jonka etujen mukaista on,
että elämme edelleen unessa ja poltamme sen meille salakuljettamaa pilveä,
koska sitä ei kiinnosta todellisuuteen tuotettavat tarvikkeet itsessään, vaan pelkästään
niistä tienattavat voitot.
****
Mihin katosi
uutisointi tuotteiden ja politiikan sisällöstä ja laadusta, sellainen, joka
olisi riippumatonta viestimen myyntituloksista? Mihin katosi media, joka ei
muuttaisi toimintansa kurssia myyntilukujensa perusteella?
Ja viimein:
mihin katosi totuus, joka ei ole yhtään sen todempi, mitä paremmin se menee
kaupaksi?
PS. tämä teksti on julkaistu myös täällä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti