On ollut
sietämätöntä katsella, miten vallan vahtikoira on Suomessa muutaman viime
vuoden ja vuosikymmenen aikana alentanut itsensä vallan seurakoiraksi. Olen
yrittänyt löytää syitä poliittisen journalismin rappiotilaan, ja uumoilen, että
kaupallisen valtamedian osalta kyse on rahasta tilanteessa, jossa viestimet
kilpailevat toisiaan ja itseään kuoliaiksi. Niillä lienee hysteerinen tarve
osoittaa vallan linnakkeille salonkikelpoisuuttaan, ja siitä syystä valtiaat –
joihin voi laskea hallitusvallan lisäksi maan todellisen valtiaan:
talouseliitin – saavat nukkua yönsä rauhassa täysin riippumatta siitä, mitä
ovat päivällä tehneet.
Kaupallisen
median kohdalla tuon saamattomuuden voi jotenkin ymmärtää vaikka ei missään
tapauksessa hyväksyä. Se varoo – edelleen hysteerisesti – suututtamasta ketään
sellaista, joka kiinnostaa rahoittajaa, mainostajaa, toisin sanoen mainonnalle
alttiita kansalaisia – siihen kriittisesti tai välinpitämättömästi suhtautuvien
suuttumuksesta ei taida olla niin väliä. Tuloksena on enimmäkseen latteaa
höttöä, josta perusteellinen tutkiva journalismi, saati vallan vahtikoiruus,
pysyttelee loitolla. Poikkeuksiakin on, mutta ne ikävällä tavalla vain
vahvistavat säännön.
Yleisradion
kohdalla ymmärtämys sen velttouteen suhteessa poliittiseen ja taloudelliseen
eliittiin on joutunut kovalle koetukselle. Yleisradion päättäjien
ajatuksenjuoksua voi ehkä jotenkin hahmottaa, vaikka sitä ei voi hyväksyä edes
sen vertaa kuin kaupallisen median kohdalla. Ylessä luultavasti ajatellaan
samoin kuin kaupallisessa mediassa: raha puhuu – sen annetaan puhua. Ja raha
merkitsee Ylen tapauksessa Suomen kansaa, jota pitäisi miellyttää niin, ettei
se suuttuisi. Mutta käsitys ”kansasta” on Ylessä yhtä stereotyyppinen, kapea ja
oikaistu kuin markkinoinnissa – kansa kuvitellaan yhtenäiseksi ja
yksimieliseksi joukkioksi, ja toiminta sovelletaan sen harhan mukaiseksi, että
milloin miljoona, milloin satatuhatta, tuhat, tai joskus jopa pari-kolme
ihmistä tarkoittaa ”Suomen kansaa”. Suomessa on kuitenkin yli viisi miljoonaa
yksilöä, mikä näkyy markkinahenkisiltä valtiailta ja medialtakin kokonaan
unohtuneen.
Kummassakin
tapauksessa kaupallinen ajattelu syrjäyttää itse sisällön ja journalismin
ytimen: totuuden esilletuonnin. Totuus kerrotaan sellaisena ja siten rajattuna
tai väritettynä, jollaisena se kuvitellaan miellyttävän sitä tärkeänä katsottua
osaa maksajista. Kertomatta myös jätetään paljon tietoa, jonka pelätään ravistelevan
kansan oletettua yhtenäisyyttä.
Olen
ilmeisesti niin vanhanaikainen kansalainen, etten tule koskaan hyväksymään
yleisön kosiskelun nousemista mediassa tärkeämmäksi kuin tosiasiat ja
totuus, vaikka ne eivät maksavaa yleisöä miellyttäisikään. Siksi johtopäätös on
ahdistava: maassamme (ja epäilemättä muuallakin) elää suunnaton määrä ihmisiä,
jotka haluavat mieluummin, että heille valehdellaan kuin puhutaan totta
varsinkin, kun totuus sellaisenaan ei satu miellyttämään. Saman johtopäätöksen
– tietäen tai tiedostamattaan – ovat tehneet kauppiaat ja markkinoitsijat, ja
heidän vanavedessään poliitikot ja muut vallanpitäjät, erityisesti
talouseliitti.
Koska
tänään mainonta sekä sen johdannaiset ja seuraukset valtaavat arjestamme niin
totalitaarisen lohkon ja riistävät aistimuksistamme jo leijonanosan, voi ajan
henkeä hyvällä syyllä kutsua fiktioksi. Vaatii ankaria ponnisteluja nähdä tuon
fiktiomuurin yli ja hälventää todellisuutta hämärtävää sumuverhoa silmien
edestä varsinkin, kun media ei siinä auta kuin satunnaisesti, enemmänkin päin
vastoin. Heittäytyminen mukavaan satumaailmaan on tehty niin houkuttelevaksi,
että vastenmielistä ponnistelua mieluummin moni jää sinne lillumaan – jopa
tietäen sen kaiken harhaksi ja siihen liittyvän taloudellisen (ja henkisen)
hyväksikäytön.
Kaupallinen
media hyödyntää meitä siten, ettemme voi siihen kovinkaan helposti vaikuttaa,
sillä sen voitot näkyvät rahassa ja menevät omistajille, usein ulkomaille. Ja
omistajan sana puhuu. Yleisradion ”voitto” on sen sijaan henkistä laatua,
paljon rahaa arvokkaampaa, ja sekin menee omistajille – koko Suomen kansalle,
meille. Tuon voiton takaamiseksi ja jalostamiseksi meidän pitäisi tehdä
kaikkemme. Ensimmäisenä olisi murrettava kaupallinen ajattelu yhteisesti
omistamamme Yleisradion uutis- ja ajankohtaistoiminnassa ja palautettava se
perustehtävänsä äärelle: vallan vahtikoiraksi.
Miksei
suomalaisessa mediassa poliitikkoja panna vastuuseen kuten sivistysmaissa
tehdään? Tässä hyvä esimerkki siitä, miten laadukkaassa journalismissa toimitaan
(=saadaan toimia) suomalaisen poliitikon edessä:
Vai
pitääkö haastattelijan olla ulkomaalainen, ettei haastateltava uhkaa marssia
ulos studiosta heti kun toimittaja esittää epämiellyttävän kysymyksen:
Mikseivät
suomalaiset vallankäyttäjät joudu vastaamaan tekemisistään mediassa? Onko
Suomen löperö media hemmotellut heidät pilalle ja tehnyt heistä tuittuilevia
pikku prinssejä, prinsessoja ja draamakuningattaria?
PS. Tämä
kirjoitus ei ole syytös niitä lukuisia toimittajia kohtaan, jotka tekevät
parhaansa riippumattoman journalismin ja ajattelun eteen, mutta joiden työn
kunniakkaalle suorittamiselle asetetaan jatkuvia esteitä maan ahtaassa
mediailmapiirissä. Heidän sijaansa syytetyn penkille kuuluvat ne, jotka noista
esteistä ovat vastuussa, keitä he milloinkin ovatkaan ja mistä syistä he
milloinkin niin toimivat.
Tämä kirjoitus on julkaistu myös täällä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti